Italienska vintage designlampor från 1929 till 1969. Här kan du se några av de mest ikoniska och hyllade designlamporna från italienska designers under en period av 40 år.
Kända italienska designers som Gino Sarfatti, Gio Ponti, Vico Magistretti var pionjärer både före och efter andra världskriget i italiensk design och skapade inte bara lampor, utan skapade också möbler, designade byggnader och grundade flera stora italienska lampmärken som fortsätter till denna dag.
1929 – Luminator av Luciano Baldessari
Ursprungligen designad som textilman för en utställning i Barcelona 1929. Luminator omvandlades senare till en lampa för en privat köpare, vidareutvecklades och såldes på marknaden 1933. Lampan var hypermodern för sin tid med rostfritt stål i kombination med art-deco kontrasterande färger.
1932 – Bilia från Fontana Arte
Italienska Gio Ponti var en eklektisk italiensk designer som var begåvad i allt från arkitektur till grafik, industriell design och konst. Ponti var redaktör vid tidningen Domus och 1932 grundade han Fontana Arte. Hans ikoniska designlampa Bilia är fortfarande mycket populär idag.
1940 – Modell 2003 för Arteluce
«Model 2003» var en av de första ljuskronorna designade av Gino Sarfatti för Arteluce och blev utgångspunkten för det som blev en helt ny genre av ljuskronor, nämligen «sputnik». Model 2003 är inte längre i produktion, men om du har tur kan du hitta en sådan lampa på auktioner där dessa vanligtvis säljs för flera hundra tusen kroner.
1951 – 548 för Arteluce (Now Astep)
Gino Sarfatti var en inflytelserik italiensk designer som skapade över 400 lampor under 30 år. Hans karriär började när han startade Arteluce designhus 1939.
Hans 548 bordslampa är fortfarande en mycket populär lampa som använder indirekt belysning för att ge ett bekvämt ljus inslaget i fantastisk design. 548-arvet tas nu om hand av företaget Astep och Alesandro Sarfatti, barnbarnet till Gino Sarfatti.
1954 – Glasbordslampa av Max Ingrand
För italienska Fontana Arte skapade den franska glasmästaren och dekoratören Max Ingrand denna tidlösa och vackra bordslampa nästan uteslutande med vitt glas.
1955 – Stilnovo ljuskrona
Efter andra världskriget kom en våg av italienska designers att experimentera med nya och nu ikoniska mönster. Corrado Aroldi, Gaetano Sciolari, Alberto Fraser, Joe Colombo, Ettore Sottsass och Gaetano Scolari, bland andra.
Gaetano Scolaris ljuskrona har blivit ett landmärke i Stilnovos designhistoria med sin molekylära och geometriska form som inkluderade nya materialkombinationer som opalglas och mässing.
1958 – 2097 Ljuskrona för Flos
En annan ikonisk designkrona från italienska Gino Sarfatti. Sarfatti skapade 2097 1958 och är lika dramatisk och modern idag som för över 50 år sedan. Den här spännande designen startas om i flera nya färger, inklusive svart, krom och glansande mässing.
1960 – 237 – Astep
Med sin munblåsta opala glasboll är Model 237 en ikonisk vägglampa och bästsäljare för Astep. Designad 1960 av Gino Sarfatti, modell 237 är en blandning av mitten-modern och futurism.
På grund av dess popularitet har Astep vidareutvecklat designserien för att inkludera flera varianter av vägglampan, men också ljuskronor.
1960 – Gatto för Flos
Designad i kokongformen som Castiglioni-bröderna var kända för. Gatto eller » liten katt » består av en stålkonstruktion med en vitpulverbeläggning. Resultatet är en mjuk och diffust upplyst lampa som kan likna en varmluftsballong, eller kanske ett cirkustält. Hursomhelst är Gatto en ikonisk bordslampa som lämpar sig väl för dekorljus.
1962 – Taccia av Flos
Taccia är en ikonisk lampa i italiensk design och bildades med idén att skapa en lampa där enkelhet och indirekt ljus var i fokus, men slutade med en ganska snurrig start som var allt annat än enkel.
Ursprungligen designades Taccia av Achille och Pier Giacomo Castiglioni 1958. Den ursprungliga idén att använda plast på skärmen orsakade problem med värmeproduktionen från lampan i lampan. 1962 tog över Flos designen och använder glas och aluminium som tål värmen.
År 2010, med introduktionen av moderna LED-lösningar, började Flos dock igen experimentera med plastskärmar som stämmer med den ursprungliga designidén, och den nya PMMA-lampan var klar 2016 – och var nu i linje med vad Castiglioni-bröderna föreställde sig 1958
1963 – E63 från Bieffeplast och Fontana Arte
Designad av Umberto Riva 1963. Umberta Riva, efter att ha studerat i Venedig under Carlo Scarpa ( en italiensk arkitekt och professor i arkitektur vid Academy of Fine Arts i Venedig ), blev en inflytelserik designer i Italien som var känd för sitt stora fokus på detaljer. E63 var resultatet av en designtävling som sattes 1969 av Fontana Arte och Bieffeplast, men utvecklas vidare av Tacchini idag.
1964 – Nesso från Artemide
Nesso var en produkt från sin tid då 60-talets futurism och nya hypermoderna material användes för att skapa fantastiska designlampor. Ursprungligen konstruerad i glasfiber, men byttes senare till det så kallade «obrytbara» hammerglaset. Nesso har en fin och mjuk böjd form som tänds när lampan slås på.
1965 – Eclisse för Artemide
Eclisse, designad av Vico Magistretti, har en roterbar inre skärm som härmar hur månen rör sig över natthimlen. Reflektorn kan vridas helt öppen för att ge ett starkt, direkt ljus. Eller så kan den vridas igen för att få ett vackert glödande ljus.
1967 – Coupé från Oluce
Coupé är en permanent del av utställningen på MoMA i New York och «Neue Sammlung» -museet i München. Med inspiration från modernismen är Coupé en tidlös designlampa som visar hur form och funktion kan spela i lager.
Designad av Joe Colombo vann Coupé 1968 International Design Award från American Institute of Interior Design.
Historien om italiensk design är spännande och har många kapitel. Fler artiklar om hur italiensk lamp- och belysningsdesign utvecklades från mitten av 60-talet, genom 70-80-talet, och fram till idag kommer snart att komma.